Rebranding van Nuon naar Vattenfall
Rol: PMO & Brand Design Manager. Opzetten projectorganisatie en ontwerpbegeleiding.

Energiebedrijf Nuon stond voor een grote verandering: het merk volledig laten opgaan in zijn Zweedse moederbedrijf Vattenfall. Met ruim 2 miljoen klanten in Nederland en een sterke merkbekendheid (97%) was dat geen eenvoudige stap. Toch bood de rebranding een belangrijke kans. Vattenfall positioneerde zich al als koploper in de energietransitie in Noordwest-Europa en investeerde flink in duurzame initiatieven. Vanuit het Nuon-merk werd het steeds lastiger om die boodschap overtuigend over te brengen op de Nederlandse markt.
De rebranding bood de mogelijkheid om het merkverhaal rondom Vattenfalls purpose – "fossielvrij leven binnen één generatie" – krachtig te laden en in Nederland neer te zetten. Dit samen met een opvallend heldere visuele identiteit.
Mijn rol: programmamanagement-support en design manager
Nuon vroeg mijn vorige werkgever, VIM Group, om advies bij de rebrandingstrategie en ondersteuning bij de planning en uitrol. In dit project vervulde ik een dubbelrol.
In de opstartfase ondersteunde ik het programmateam bij:
Het opzetten van de programma-organisatie
Het opstellen van een masterprojectplanning
Het ontwikkelen van een rapportagestructuur om de voortgang te monitoren
Daarna stapte ik in de rol van Brand Design Manager en werd ik verantwoordelijk voor de oplevering van diverse ontwerpen voor de implementatie. Ik fungeerde als spin in het web tussen NordDDB (het brandingbureau van Vattenfall), de Nederlandse ontwerpbureaus en partners waarmee Nuon al samenwerkte en de projectteams die verantwoordelijk waren voor de implementatie van het nieuwe merk en creatieve verzoeken hadden
Een interessante uitdaging in dit project was de overgang van Nuon als commercieel merk met een sterk marketingapparaat naar Vattenfall, dat tot dan toe vooral als corporate merk opereerde. Dit betekende dat er veel merk- en designoplossingen simpelweg nog niet bestonden binnen Vattenfall.
Om hier structuur in aan te brengen, ontwikkelde ik een merk- en designarchitectuur voor Vattenfall Nederland. Dit gaf duidelijke richtlijnen voor het toepassen van de bouwstenen van het Vattenfall-merk. Daarnaast zorgde ik voor de ontwikkeling van verschillende Nederland-specifieke ontwerpen, waaronder:
Uitbreiding van de corporate iconenset
Templates voor brieven, facturen en e-mails
De loyalty-website Vattenfall Exclusief
Verpakkingen
Voertuigbestickering
Bouwsigning
Het resultaat: een purpose-gedreven energiemerk
Bij de start van de rebranding was Vattenfall nog een onbekende naam in Nederland. Nuon had een enorme merkbekendheid van 97%, terwijl Vattenfall vanaf nul begon. Door een dual brand-strategie en een krachtige merklancering wist Vattenfall echter snel terrein te winnen.
Hoewel de merkbekendheid niet meer het niveau van Nuon heeft bereikt, gebeurde er iets veel belangrijkers: Vattenfall werd omarmd als duurzaam energiebedrijf. Een mooi bewijs hiervan is de stijging in de Sustainable Brand Index. Nuon stond vóór de rebranding op plaats 46. Vattenfall klom binnen een jaar naar plaats 8.
Een enorme sprong voorwaarts, die laat zien hoe sterk Vattenfalls duurzaamheidsinspanningen zijn gaan resoneren bij Nederlandse consumenten.
Dit project laat zien hoe een goed doordachte rebranding niet alleen een naamswijziging is, maar een kans om een merk écht te laden met betekenis. Ik draag met veel plezier bij aan dit soort projecten!
Rebranding van Nuon naar Vattenfall
Rol: PMO & Brand Design Manager. Opzetten projectorganisatie en ontwerpbegeleiding.

Energiebedrijf Nuon stond voor een grote verandering: het merk volledig laten opgaan in zijn Zweedse moederbedrijf Vattenfall. Met ruim 2 miljoen klanten in Nederland en een sterke merkbekendheid (97%) was dat geen eenvoudige stap. Toch bood de rebranding een belangrijke kans. Vattenfall positioneerde zich al als koploper in de energietransitie in Noordwest-Europa en investeerde flink in duurzame initiatieven. Vanuit het Nuon-merk werd het steeds lastiger om die boodschap overtuigend over te brengen op de Nederlandse markt.
De rebranding bood de mogelijkheid om het merkverhaal rondom Vattenfalls purpose – "fossielvrij leven binnen één generatie" – krachtig te laden en in Nederland neer te zetten. Dit samen met een opvallend heldere visuele identiteit.
Mijn rol: programmamanagement-support en design manager
Nuon vroeg mijn vorige werkgever, VIM Group, om advies bij de rebrandingstrategie en ondersteuning bij de planning en uitrol. In dit project vervulde ik een dubbelrol.
In de opstartfase ondersteunde ik het programmateam bij:
Het opzetten van de programma-organisatie
Het opstellen van een masterprojectplanning
Het ontwikkelen van een rapportagestructuur om de voortgang te monitoren
Daarna stapte ik in de rol van Brand Design Manager en werd ik verantwoordelijk voor de oplevering van diverse ontwerpen voor de implementatie. Ik fungeerde als spin in het web tussen NordDDB (het brandingbureau van Vattenfall), de Nederlandse ontwerpbureaus en partners waarmee Nuon al samenwerkte en de projectteams die verantwoordelijk waren voor de implementatie van het nieuwe merk en creatieve verzoeken hadden
Een interessante uitdaging in dit project was de overgang van Nuon als commercieel merk met een sterk marketingapparaat naar Vattenfall, dat tot dan toe vooral als corporate merk opereerde. Dit betekende dat er veel merk- en designoplossingen simpelweg nog niet bestonden binnen Vattenfall.
Om hier structuur in aan te brengen, ontwikkelde ik een merk- en designarchitectuur voor Vattenfall Nederland. Dit gaf duidelijke richtlijnen voor het toepassen van de bouwstenen van het Vattenfall-merk. Daarnaast zorgde ik voor de ontwikkeling van verschillende Nederland-specifieke ontwerpen, waaronder:
Uitbreiding van de corporate iconenset
Templates voor brieven, facturen en e-mails
De loyalty-website Vattenfall Exclusief
Verpakkingen
Voertuigbestickering
Bouwsigning
Het resultaat: een purpose-gedreven energiemerk
Bij de start van de rebranding was Vattenfall nog een onbekende naam in Nederland. Nuon had een enorme merkbekendheid van 97%, terwijl Vattenfall vanaf nul begon. Door een dual brand-strategie en een krachtige merklancering wist Vattenfall echter snel terrein te winnen.
Hoewel de merkbekendheid niet meer het niveau van Nuon heeft bereikt, gebeurde er iets veel belangrijkers: Vattenfall werd omarmd als duurzaam energiebedrijf. Een mooi bewijs hiervan is de stijging in de Sustainable Brand Index. Nuon stond vóór de rebranding op plaats 46. Vattenfall klom binnen een jaar naar plaats 8.
Een enorme sprong voorwaarts, die laat zien hoe sterk Vattenfalls duurzaamheidsinspanningen zijn gaan resoneren bij Nederlandse consumenten.
Dit project laat zien hoe een goed doordachte rebranding niet alleen een naamswijziging is, maar een kans om een merk écht te laden met betekenis. Ik draag met veel plezier bij aan dit soort projecten!
Rebranding van Nuon naar Vattenfall
Rol: PMO & Brand Design Manager. Opzetten projectorganisatie en ontwerpbegeleiding.

Energiebedrijf Nuon stond voor een grote verandering: het merk volledig laten opgaan in zijn Zweedse moederbedrijf Vattenfall. Met ruim 2 miljoen klanten in Nederland en een sterke merkbekendheid (97%) was dat geen eenvoudige stap. Toch bood de rebranding een belangrijke kans. Vattenfall positioneerde zich al als koploper in de energietransitie in Noordwest-Europa en investeerde flink in duurzame initiatieven. Vanuit het Nuon-merk werd het steeds lastiger om die boodschap overtuigend over te brengen op de Nederlandse markt.
De rebranding bood de mogelijkheid om het merkverhaal rondom Vattenfalls purpose – "fossielvrij leven binnen één generatie" – krachtig te laden en in Nederland neer te zetten. Dit samen met een opvallend heldere visuele identiteit.
Mijn rol: programmamanagement-support en design manager
Nuon vroeg mijn vorige werkgever, VIM Group, om advies bij de rebrandingstrategie en ondersteuning bij de planning en uitrol. In dit project vervulde ik een dubbelrol.
In de opstartfase ondersteunde ik het programmateam bij:
Het opzetten van de programma-organisatie
Het opstellen van een masterprojectplanning
Het ontwikkelen van een rapportagestructuur om de voortgang te monitoren
Daarna stapte ik in de rol van Brand Design Manager en werd ik verantwoordelijk voor de oplevering van diverse ontwerpen voor de implementatie. Ik fungeerde als spin in het web tussen NordDDB (het brandingbureau van Vattenfall), de Nederlandse ontwerpbureaus en partners waarmee Nuon al samenwerkte en de projectteams die verantwoordelijk waren voor de implementatie van het nieuwe merk en creatieve verzoeken hadden
Een interessante uitdaging in dit project was de overgang van Nuon als commercieel merk met een sterk marketingapparaat naar Vattenfall, dat tot dan toe vooral als corporate merk opereerde. Dit betekende dat er veel merk- en designoplossingen simpelweg nog niet bestonden binnen Vattenfall.
Om hier structuur in aan te brengen, ontwikkelde ik een merk- en designarchitectuur voor Vattenfall Nederland. Dit gaf duidelijke richtlijnen voor het toepassen van de bouwstenen van het Vattenfall-merk. Daarnaast zorgde ik voor de ontwikkeling van verschillende Nederland-specifieke ontwerpen, waaronder:
Uitbreiding van de corporate iconenset
Templates voor brieven, facturen en e-mails
De loyalty-website Vattenfall Exclusief
Verpakkingen
Voertuigbestickering
Bouwsigning
Het resultaat: een purpose-gedreven energiemerk
Bij de start van de rebranding was Vattenfall nog een onbekende naam in Nederland. Nuon had een enorme merkbekendheid van 97%, terwijl Vattenfall vanaf nul begon. Door een dual brand-strategie en een krachtige merklancering wist Vattenfall echter snel terrein te winnen.
Hoewel de merkbekendheid niet meer het niveau van Nuon heeft bereikt, gebeurde er iets veel belangrijkers: Vattenfall werd omarmd als duurzaam energiebedrijf. Een mooi bewijs hiervan is de stijging in de Sustainable Brand Index. Nuon stond vóór de rebranding op plaats 46. Vattenfall klom binnen een jaar naar plaats 8.
Een enorme sprong voorwaarts, die laat zien hoe sterk Vattenfalls duurzaamheidsinspanningen zijn gaan resoneren bij Nederlandse consumenten.
Dit project laat zien hoe een goed doordachte rebranding niet alleen een naamswijziging is, maar een kans om een merk écht te laden met betekenis. Ik draag met veel plezier bij aan dit soort projecten!