Vernieuwing merkidentiteit FIFPRO
Rol: Merkadviseur. Ontwikkeling merkpositonering, bureauselectie en ontwerpbegeleiding, impactscan en implementatieplan

FIFPRO is de internationale vakbond voor professionele voetballers, met 65 aangesloten nationale bonden en een achterban van ruim 66.000 spelers. De organisatie speelt een cruciale rol in het verbeteren van arbeidsvoorwaarden, veiligheid en scholingsmogelijkheden voor voetballers wereldwijd. FIFPRO voert onderhandelingen met FIFA, nationale voetbalbonden en clubs om structurele veranderingen in de sport te realiseren.
Met een vernieuwde strategische koers – gericht op verdere professionalisering en uitbreiding van diensten voor leden en spelers – groeide de behoefte aan een nieuwe merkidentiteit. Onderzoek onder leden wees uit dat de bestaande visuele identiteit niet meer aansloot bij de nieuwe ambities en kernwaarden van de organisatie. Tijd voor vernieuwing. FIFPRO schakelde mijn toenmalige werkgever, VIM Group, in om dit traject te begeleiden.
Aanpak: van strategische positionering naar een krachtige merkidentiteit
Samen met een VIM Group-collega en een team van FIFPRO-medewerkers scherpte ik de merkpositionering aan, gebaseerd op de nieuwe strategische richting. Vervolgens begeleidden we FIFPRO bij de selectie van een bureau voor de ontwikkeling van de vernieuwde merkidentiteit. Dit werd uiteindelijk VBAT (nu Design Bridge & Partners) die onder mijn aansturing de nieuwe merkidentiteit mocht uitwerken.
Daarnaast voerde ik een impactscan uit om inzicht te krijgen in de rebrandingkosten en de organisatorische gevolgen. En werkte ik een implementatieplan uit voor het in gebruik nemen van de vernieuwde identiteit. FIFPRO kon vervolgens zelf de implementatie coördineren, al bleef ik op afroep advies geven over merktoepassing en doorontwikkeling van de identiteit.,
Resultaat: een eigentijds en herkenbaar merk
Met de succesvolle vernieuwing heeft FIFPRO een merkidentiteit die perfect aansluit bij haar rol als belangenbehartiger in de internationale voetbalwereld. De nieuwe visuele stijl is doorgevoerd in alle communicatiemiddelen, waaronder het ledenplatform, evenementenmaterialen en campagnes waarmee FIFPRO aandacht vraagt voor belangrijke thema’s binnen het profvoetbal. De vernieuwde identiteit geeft FIFPRO een professionele, herkenbare en toekomstbestendige uitstraling, passend bij de ambitie om dé stem van professionele voetballers wereldwijd te zijn.
Vernieuwing merkidentiteit FIFPRO
Rol: Merkadviseur. Ontwikkeling merkpositonering, bureauselectie en ontwerpbegeleiding, impactscan en implementatieplan

FIFPRO is de internationale vakbond voor professionele voetballers, met 65 aangesloten nationale bonden en een achterban van ruim 66.000 spelers. De organisatie speelt een cruciale rol in het verbeteren van arbeidsvoorwaarden, veiligheid en scholingsmogelijkheden voor voetballers wereldwijd. FIFPRO voert onderhandelingen met FIFA, nationale voetbalbonden en clubs om structurele veranderingen in de sport te realiseren.
Met een vernieuwde strategische koers – gericht op verdere professionalisering en uitbreiding van diensten voor leden en spelers – groeide de behoefte aan een nieuwe merkidentiteit. Onderzoek onder leden wees uit dat de bestaande visuele identiteit niet meer aansloot bij de nieuwe ambities en kernwaarden van de organisatie. Tijd voor vernieuwing. FIFPRO schakelde mijn toenmalige werkgever, VIM Group, in om dit traject te begeleiden.
Aanpak: van strategische positionering naar een krachtige merkidentiteit
Samen met een VIM Group-collega en een team van FIFPRO-medewerkers scherpte ik de merkpositionering aan, gebaseerd op de nieuwe strategische richting. Vervolgens begeleidden we FIFPRO bij de selectie van een bureau voor de ontwikkeling van de vernieuwde merkidentiteit. Dit werd uiteindelijk VBAT (nu Design Bridge & Partners) die onder mijn aansturing de nieuwe merkidentiteit mocht uitwerken.
Daarnaast voerde ik een impactscan uit om inzicht te krijgen in de rebrandingkosten en de organisatorische gevolgen. En werkte ik een implementatieplan uit voor het in gebruik nemen van de vernieuwde identiteit. FIFPRO kon vervolgens zelf de implementatie coördineren, al bleef ik op afroep advies geven over merktoepassing en doorontwikkeling van de identiteit.,
Resultaat: een eigentijds en herkenbaar merk
Met de succesvolle vernieuwing heeft FIFPRO een merkidentiteit die perfect aansluit bij haar rol als belangenbehartiger in de internationale voetbalwereld. De nieuwe visuele stijl is doorgevoerd in alle communicatiemiddelen, waaronder het ledenplatform, evenementenmaterialen en campagnes waarmee FIFPRO aandacht vraagt voor belangrijke thema’s binnen het profvoetbal. De vernieuwde identiteit geeft FIFPRO een professionele, herkenbare en toekomstbestendige uitstraling, passend bij de ambitie om dé stem van professionele voetballers wereldwijd te zijn.
Vernieuwing merkidentiteit FIFPRO
Rol: Merkadviseur. Ontwikkeling merkpositonering, bureauselectie en ontwerpbegeleiding, impactscan en implementatieplan

FIFPRO is de internationale vakbond voor professionele voetballers, met 65 aangesloten nationale bonden en een achterban van ruim 66.000 spelers. De organisatie speelt een cruciale rol in het verbeteren van arbeidsvoorwaarden, veiligheid en scholingsmogelijkheden voor voetballers wereldwijd. FIFPRO voert onderhandelingen met FIFA, nationale voetbalbonden en clubs om structurele veranderingen in de sport te realiseren.
Met een vernieuwde strategische koers – gericht op verdere professionalisering en uitbreiding van diensten voor leden en spelers – groeide de behoefte aan een nieuwe merkidentiteit. Onderzoek onder leden wees uit dat de bestaande visuele identiteit niet meer aansloot bij de nieuwe ambities en kernwaarden van de organisatie. Tijd voor vernieuwing. FIFPRO schakelde mijn toenmalige werkgever, VIM Group, in om dit traject te begeleiden.
Aanpak: van strategische positionering naar een krachtige merkidentiteit
Samen met een VIM Group-collega en een team van FIFPRO-medewerkers scherpte ik de merkpositionering aan, gebaseerd op de nieuwe strategische richting. Vervolgens begeleidden we FIFPRO bij de selectie van een bureau voor de ontwikkeling van de vernieuwde merkidentiteit. Dit werd uiteindelijk VBAT (nu Design Bridge & Partners) die onder mijn aansturing de nieuwe merkidentiteit mocht uitwerken.
Daarnaast voerde ik een impactscan uit om inzicht te krijgen in de rebrandingkosten en de organisatorische gevolgen. En werkte ik een implementatieplan uit voor het in gebruik nemen van de vernieuwde identiteit. FIFPRO kon vervolgens zelf de implementatie coördineren, al bleef ik op afroep advies geven over merktoepassing en doorontwikkeling van de identiteit.,
Resultaat: een eigentijds en herkenbaar merk
Met de succesvolle vernieuwing heeft FIFPRO een merkidentiteit die perfect aansluit bij haar rol als belangenbehartiger in de internationale voetbalwereld. De nieuwe visuele stijl is doorgevoerd in alle communicatiemiddelen, waaronder het ledenplatform, evenementenmaterialen en campagnes waarmee FIFPRO aandacht vraagt voor belangrijke thema’s binnen het profvoetbal. De vernieuwde identiteit geeft FIFPRO een professionele, herkenbare en toekomstbestendige uitstraling, passend bij de ambitie om dé stem van professionele voetballers wereldwijd te zijn.